Saturday, March 1, 2014

Bahaya (HAZARD) Yang Biasa Terhadap Di Ladang

Hazard atau bahaya adalah sebarang kemungkinan yang boleh menyebabkan kemudaratan atau kecederaan kepada manusia, harta benda dan alam sekitar. Risiko adalah kebarangkalian untuk kecederaan berlaku dan keterukan akibatnya adalah hasil pendedahan kepada hazard. Jenis hazard, kecederaan dan kemalangan di ladang secara biologi.


  • Makroorganisma - Serangan ular, babi hutan, tebuan, penyengat, lembu, anjing liar, atau serangga yang membawa penyakit.

  • Mikroorganisma - Virus dan bakteria seperti H1N1, JE, Nipah, Hepatitis B, Malaria, Denggi dan HIV.

  • Kimia - Pencemaran penyumburan ketika kerja penyemburan sebenar dijalankan. Mata terkena racun perosak atau bahan kimia. Minum dari laluan air yang tercemar. Tangan luka dan mengelupas, terkena baja dari bahan kimia, contoh baja berunsur nitrogen. Tempoh masa kerja meracun dijalankan.

  • Ergonomik - Mengangkat bebanan yang terlalu berat seperti kerja memunggah baja dan buah sawit ke lori. Teknik bekerja yang salah seperti posisi yang ganjil atau tidak selesa yang menyebabkan regangan pada bahagian otot yang menyebabkan kesakitan untuk jangkamasa panjang. Jarak berdiri antara pokok terlalu dekat iaitu kurang 6 kaki Penggunaan Computer dalam tempoh yang lain.

  • Fizikal - Terhempap bebanan, patah tangan cedera/luka terkena parang, sabit kemalangan kenderaan di ladang. Jatuh tersangkut semasa berjalan. Tertusuk duri pelepah sawit yang tajam, pendedahan kepada habuk, debunga, spora dan kulat tumbuhan.

  • Psikologi - Gangguan seksual, pencabulan, penagihan dadah dan arak, pekerja bermasalah, penderaan fizikal dan perkara yang mendatangkan bahaya kepada pekerja.

  • Persekitaran - Cuaca panas terik, hujan lebat dan ribut petir, tanah runtuh, banjir, pencemaran bahan kimia dan bahan buangan sisa kimia.


No comments:

Post a Comment