Monday, March 3, 2014

Kesimpulan Dasar Kerajaan Malaysia Untuk Sektor Pertanian

      Selaras dengan dasar-dasar kerajaan yang berkaitan dengan pertanian dan penggunaan teknologi hijau dalam pelbagai aktiviti, syarikat RRAS BAKTI (M) SDN BHD telah menghasilkan produk yang bercirikan mesra alam dan bebas dari racun dan bahan kimia berbahaya yang menepati ciri-ciri Pertanian Lestari yang bersifat semula jadi. Melalui aspirasi Dasar Teknologi Hijau Negara jelas telah menekankan tentang kerajaan ingin menyelaras pertumbuhan industri teknologi hijau dan meningkatkan industri pertanian untuk menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi Negara. Selain itu Dasar Teknologi Hijau Negara juga menekankan tentang meningkatkan keupayaan bagi inovasi dalam pembangunan teknologi hijau dan meningkatkan daya saing dalam tekologi hijau di persada antarabangsa.


      Jesteru itu, syarikat RRAS BAKTI (M) SDN BHD telah menyahut seruan kerajaan dengan mengeluarkan produk yang bercirikan teknologi hijau dan mesra alam. Dengan penggunaan produk tersebut, secara tidak langsung telah dapat membantu meningkatkan pendidikan dan kesedaran awam terhadap kepentingan menjaga persekitaran alam yang mesra dan selamat serta menggalakkan penggunaan meluas teknologi hijau di dalam industri pertanian.


      Selain dari itu, produk yang dihasilkan oleh syarikat RRAS BAKTI (M) SDN BHD juga boleh digunakan dalam urusan ladang  pertanian yang berprinsipkan Amalan Pertanian Baik (GAP), iaitu ia mampu membantu meningkatkan hasil pertanian yang berkualiti, selamat, dan sesuai di makan dan memenuhi ciri-ciri keselamatan serta piawaian antarabangsa dan pada masa yang sama tidak menjejaskan alam sekitar.


      Jika dilihat dari segi keselamatan dan kesihatan  pekerja, produk yang dihasilkan oleh syarikat RRAS BAKTI (M) SDN BHD tidak memudaratkan para pekerja ladang yang sering terdedah dengan risiko terutamanya penggunaan racun kimia semasa penyelenggaraan pokok seperti merumpai, membaja dan kawalan makhluk perosak. Para majikan hendaklah mematuhi akta atau undang-undang yang telah ditetapkan iaitu OSHA 1994, Akta Kualiti Alam Sekitar 1974, Akta Pesticide 1974 bagi mengelakkan perkara yang tidak di ingini pada masa hadapan yang boleh mendatangkan masalah kepada kedua-dua belah pihak.

  
      Oleh yang demikian, Produk cecair Bio-Organik Basal 2000®  spesifikasi ini sejajar dan mematuhi akta-akta tersebut. Dalam memperkenalkan dan memasarkan produk yang berkonsep serta berteraskan dasar kerajaan, maka syarikat RRAS BAKTI (M) SDN BHD telah mencipta keistimewaan yang terdapat pada produk mereka. Produk cecair bio-organik BASAL 2000® merupakan produk cecair bio-organik yang unik tanpa menggunakan unsur racun dan kimia yang merbahaya. Malah dengan penggunaan satu produk cecair bio-organik BASAL 2000® sahaja mampu menjimatkan masa, tenaga kerja serta kos pembajaan dan penyelenggaraan kerana ia mengandungi tiga fungsi dalam satu masa iaitu membaja, mengawal rumpai (meracun) dan menyuburkan tanah.


      Walaupun terdapat persaingan dari produk sedia ada yang lain di pasaran namun produk tersebut adalah berlainan sama sekali dengan produk cecair bio-organik BASAL 2000® keluaran kami kerana produk cecair bio-organik BASAL 2000® adalah satu-satunya produk yang berada di pasaran dunia berkonsepkan fungsi ganda iaitu membaja, merawat tanah dan mengawal rumpai tanpa menggunakan bahan aktif (racun)


      Ini telah menepati dasar-dasar yang telah ditetapkan oleh kerajaan dalam Dasar Pertanian Negara Ketika (DPN 3) yang berteraskan teknologi hijau dan mesra alam. Bagi menjadikan produk kami lebih mendapat perhatian dalam pasaran, syarikat RRAS BAKTI (M) SDN BHD telah melaksanakan beberapa insiatif bagi memasti kedudukan pasaran yang dipilih adalah bersesuaian dengan produk kami. Antara, produk cecair bio-organik BASAL 2000® telah dihantar ke Pusat Racun Negara bagi membuktikan bahawa produk kami tidak mengandungi unsur-unsur racun dan bahan kimia yang berbahaya.


      Malah produk cecair bio-organik BASAL 2000® turut dijamin tidak berbahaya kepada manusia, haiwan dan tanaman serta bersifat mesra alam. Ini menunjukkan bahawa kami yakin terhadap produk keluaran kami yang tidak memberi  sebarang kesan sampingan kepada tekstur dan struktur tanah, akar rambut, dan tanaman itu sendiri jika dibandingkan dengan penggunaan racun sedia ada yang terdapat dipasaran. Bagi tujuan ini syarikat RRAS BAKTI (M) SDN BHD telah merujukkan produk ini ke Melaka Biotech Holdings SDN BHD yang mana laporan makmalnya jelas membuktikan produk BASAL 2000® mengandungi unsur-unsur mikrob iaitu Loctobacillus spp dan bebas dari mengandungi bakteria jahat (patogen) iaitu Staphylococcus aureus, Escherichia coli, Salmonella, Pseudomonas aeruginosa.

No comments:

Post a Comment